Selasa, 10 November 2009

"Ada Apa Dengan Persahabatan"
PERSAHABATAN ANUGERAH ILAHI

Lagi-lagi pasal persahabatan, tak boring ke???mungkin inilah ungkapan yang lahir dari hati yang bercanggah dengan naluriku. Aku sendiri tak mengerti, mengapakan sejak akhir2 ini hatiku amat berminat untuk bercerita tentang sahabat. Kenapa pula ia datang secara tiba2??? Hairan aku dibuatnya..mungkinkah dugaan yg besar sedang menantiku dihadapan. Mungkin juga aku belum bisa berhadapan dengan perkara seumpama ini..tidak lama lagi, mungkin akan ada dikalangan kita yang mengalami perasaan sepertiku. tambahan pula ini adalah rutin tahunan bagi pelajar2 Al-Azhar. setiap hujung tahun akan ada saja yang datang dan tak kurang pula yang akan pergi. Betul ke perpisahan satu penyeksaan??? Mungkin ada kebenaran juga pada ungkapan itu tadi. Bila saja mengenangkan kenangan lalu pastinya bibirku akan tersenyum sendiri. sehinggakan aku sendiri tidak menyedari bilakah ukiran bibir ini bertukar wajah...sedang ia bersahaja tiba2 ia menguntumkan senyuman...emm mungkin hadir kenangan manis agaknya..huhuh..Sejak setahun lalu aku telah berpindah kesini..kebiasaannya rumahku ini tidak pernah sunyi dengan kehadiran tetamu..masa itu lah seringkali terdengar tawa riang sahabat2 yang datang. Tapi kenapa keindahan seumpama itu akan pergi meninggalkan kita..mengapa tidak ia mendampingi kita setiap saat dan ketika? Setiap kali kami berpisah, aku seringkali melontarkan pandangan keluar jendela mengekori setiap langkah yang pergi meninggalkanku. Aku juga ada urusan tersendiri. Oleh itu aku hanya mampu mewakilkan sepasang mata dari kejauhan untuk menemani mereka pulang. Setiap kali aku menghayati langkah mereka dari tingkat tiga ini, Seringkali ada rasa yang tersembunyi dalam hatiku. kadang2 hatiku sayu apabila kemesraan yang terjalin tiba2 disentak dek perpisahan yang tak dirancang. Ingatlah sahabat2, setiap nyawa pasti akan kembali kepada pencipta. Begitulah juga lumrah kehidupan..setiap sesuatu pasti ada pasangan..Bintang pasangan baginya adalah Bulan, langit pasangannya bumi, malam pula pasangannya siang, begitu jugalah dengan pertemuan. Pasti pasangannya perpisahan. Mungkin inilah jawapan yang paling tepat bagi mereka yang masih lagi tidak mengerti erti perpisahan..Kita hanyalah mampu merancang Tuhan juga lah yang menentukan segalanya. Siapa kita yang layak untuk menolak perpisahan, sedangkan inilah yang telah termaktub dalam kehidupan makhluk yang hina lagi dhai'f ini. Ingatlah semua, persahabatan itu anugerah dari yang maha esa. pergunakanlah ia dengan sebaiknya agar suatu masa nanti kita tidak menyesali diatas apa yang telah kita persembahkan didalam persahabatan. Masa yang pergi tidak akan kembali, Yang ada hanyalah kenangan masa silam yang seringkali diimpikan agar ia bertandang lagi. Tetapi ia telah lama pergi dan sejarah itu pastinya tidak akan berulang sehinggalah kita dijemput pergi mengadap Ilahi.

1 komentar:

  1. Hehe .. Jd mklm z lach Yg nulis kn gi Stres ,,, percma Z S' Dia muda tp Dia ny sring ngawur & melamun .

    Tw g' ,, wjah ny tu kyk Ibu2 tp S' Dia berprasa2n gi muda Coy .. "( Y ,, mgkn umur kli ) " ... Kwakakaka

    BalasHapus

Gambar Hidup

zwani.com myspace graphic comments

Gambar Gue

Pengikut